Naslovnica BHBus Info BHBus Info: U 2018. godini u BiH registrovano 410 autobusa!

BHBus Info: U 2018. godini u BiH registrovano 410 autobusa!

1922
0
PODIJELI

Kako ste i navikli od nas da svaka tri mjeseca izbacujemo zbirnu statistiku uveženih M2 i M3 autobusa, tako stiže i zadnji izvještaj za 2018. godinu. Izvještaj je ponovo baziran na statistici koju izbacuje Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH – IDDEEA. U idućim redovima donosimo rezultate za mjesece oktobar, novembar i decembar, a poslije toga i zbirni izvještaj za 2018. godinu. U odnosu na prošli kvartal imamo povećanje za jedno vozilo, dok za isti ovaj period možemo konstatovati da je u 2016. uvezeno 80, 2017. – 109, a ove godine – 89 vozila.

OKTOBAR
U periodu 01.10 – 31.01.2018. u BiH je stiglo 34 autobusa. Najviše vozila je stiglo u Banja Luku – 9, Sarajevo – 5 te u Laktaše, Lukavac i Zavidoviće – po 2. Od 34 vozila, njih 11 je bilo sa Mercedesovom zvijezdom, dok je još bilo 7 MANova i 5 Neoplana. Od ukupnog broja pristiglih vozila njih 18 ima motore sa Euro 3 normom. Euro 4 motore ima sedam vozila,  Euro 5/EEV tri vozila, dok je u oktobru u BiH stiglo 6 vozila sa Euro 6 motorom. Ovo znači da su u BiH stizali autobusi koji imaju godinu proizvodnje od 2001. do 2018. godine. Parametri pokazuju da je po šest vozila bilo iz 2002. i 2018. godine. U ovom mjesecu je registrovano šest novih vozila, a mjesec oktobar je obilježila kupovina nove Setre 516 HD od strane kompanije Ćićko commerce iz Tomislavgrada. Zanimljivo je da je i prošle godine u istom periodu ista kompanija izvršila nabavku jedne polovne Setre 517 HDH.

NOVEMBAR
U periodu 01.11 – 30.11.2018. zabilježen je pad uvoza vozila u BiH, pa je stiglo 22 autobusa. Tradicionalno, prednjačila je Banja Luka sa pet autobusa, dok su u Sanskom Mostu zabilježene dvije registracije. Najbrojniji su bili Mercedes i MAN autobusi sa po pet vozila, a vrijedi istaći i Iveco sa tri vozila. Što se tiče Euro normi, očekivano je bilo dosta vozila sa Euro 3 motorom – njih 12. Ubilježeno je još tri vozila sa euro 4 motorima, dva vozila sa Euro 5/EEV motorima i pet vozila sa Euro 6 motorima. Ovo znači da su u BiH stizali autobusi koji imaju godinu proizvodnje od 2002. do 2018. godine, gdje se ističu 2002, 2003 i 2018 koje su imale najviše unosa – po tri vozila. U novembru su registrovana samo tri nova vozila, a mjesec je obilježio ponovni početak rada Livno busa (Li-Busa) i njihova nabavka Neoplan Tourlinera najnovije generacije.

DECEMBAR
Period 01.12 – 31.12.2018. obilježio je blagi porast uvezenih autobusa u odnosu na novembar, ali za jedno vozilo slabije od oktobra, dakle njih 33 je registrovano u ovom mjesecu. U Tešanj je stiglo pet vozila, Zavidoviće četiri, a istakli su se još Banja Luka i Laktaši sa po dva vozila. U decembru je Setra izdominirala sa devet vozila, dok su iza ostali Mercedes i MAN sa po sedam vozila. Od 33 vozila, njih 16 ima Euro 3 normu, dok Euro 4 ima pet vozila. Ubilježeno je i po šest vozila sa Euro 5/EEV i Euro 6 motorima. Starosna dob vozila je bila od 2001. do 2018. godine, gdje se istakla 2006. godina kao godina sa najviše proizvedenih vozila koja su uvezena u BiH, njih sedam. U decembru su registrovana samo četiri nova vozila i to kombibusa GAZ, a mjesec je obilježila nabavka pet rabljenih Setri 516 HD od strane kompanije Kantić touristik.

Evo i kako to izgleda procentualno po kategorijama:
GRADOVI

PROIZVOĐAČI

EURO NORMA

STAROSNA STRUKTURA
Neke od prinova u periodu oktobar – decembar možete pogledati u našoj galeriji:

Kada govorimo o zbirnom izvještaju za 2018. godinu mogu se uraditi brojne analize, ali ćemo mi uraditi samo presjek najvažnijih detalja kojih smo se držali i u našim kvartalnim pregledima. Možemo istaći da je u BiH došlo preko oko 410 autobusa M2 i M3 kategorije u 2018. godini. Od toga broja je 90 novih vozila što čini otprilike 22% ukupnog broja pristiglih vozila. U odnosu na prošlu godinu zabilježen je blagi pad ukupnog broja vozila, ali je ipak veći od prosjeka iz 2016.

Kada govorimo o gradovima najviše vozila tradicionalno stiže u Sarajevo, Tuzlu, Banja Luku. Dobre rezultate su zabilježili i Čitluk, Donji Vakuf, Zenica, Travnik ili Lukavac. MAN, Mercedes i Setra su cijele godine vodili veliku borbu, ali zahvaljujući prije svega Sprinteru, Mercedes je odnio pobjedu, baš kao i prethodne godine. U poretku proizvođača vrijedi spomnuti još i Setru, Neoplan, Otokar te Isuzu. Također, dobar rezultat je postigao i Iveco te GAZ prije svega zbog velikog broja kombibuseva. Ukoliko gledamo segment visokopodnih turističkih vozila onda su tu MAN i Setra prilično izjednačeni sa Mercedesom na trećem mjestu. Primjetno je da je Mercedes Sprinter suvereni vladar u segmentu vozila do 20 sjedišta, a da se Otokar pozicionirao na prvo mjesto kada govorimo o vozilima 30-35 sjedišta.

Prosječna starost vozila je nešto što nam treba zabrinuti. Naime, statistika pokazuje da je najviše uvezenih vozila onih koja imaju Euro 3 motore i to je nešto na što bi i Vlada BiH trebala obratiti pažnju. Davanjem poticaja za kupovinu novih vozila, prevoznici bi znatno promjenili starosnu strukturu svojih voznih parkova, čime bi putnici dobili kvalitetnije autobuse i uslugu, a samim tim bi se i životna sredina okoristila pošto znamo svi već kakve probleme Sarajevo, Tuzla ili Zenica imaju u zimskim periodima. Jako dobra vijest je činjenica da je tokom 2018. godine registrovano 90 novih vozila što je znatno povećanje u odnosu 30 vozila 2017. godine.

Na kraju možemo reći da smo zadovoljni sa brojem vozila koja su ušla u BiH i da je na nivou predviđenog početkom 2018. godine. Bilo je tu nekih zaista sjajnih prinova i premijera. Ipak, da finalni zaključak krenemo sa negativnim stvarima. Spomenuli smo već problem vozila sa Euro 3 motorima, koji su uglavnom u gradskom sektoru. Šta više, i ove godine smo imali slučaj registrovanja vozila sa Euro 2 motorima u kompaniji GRAS po posebnim dozvolama. Generalno, gradski segment nam je loš u čemu prednjače Sarajevo i Zenica koji imaju ogromne probleme i nadamo se d aće biti napravljen pozitivan pomak tokom 2019. godine. Banja Luka je trebala da napravi iskorak, ali je ove godine i tamo stigao veliki broj Euro 3 gradskih autobusa. Tuzla je smanjila uvoz CNG autobusa i koristi se postojeća flota, dok je situacija u Mostaru status quo – održava se postojeći vozni park, a stigla je donacija od dva polovna MAN prigradska autobusa te jednog novog Otokara. Flix Bus tokom 2018. Godine nije opravdao očekivanja te je ostao na dva partnera u BiH od kojih je samo jedan obnovio vozni park za potrebe Flix busa, tako da se i tu osjeća blago podbacivanje. Ipak, najveći problem u nabavci novih vozila predstavlja loša politička situacija. Zbog političke, socijalne i životne sigurnosti veliki broj građana se odlučio da napusti našu zemlju i ode u razne zemlje EU, tako da je potencijalni broj putnika unutar BiH drastično opao. Fabrike se zatvaraju, a natalitet je izuzetno loš. Nameti za vlasnike prevozničkih kompanija su preveliki, a još kad se pridoda i hroničan problem nedostatka kvalifikovanih vozača, imamo situaciju da više nije problem ni kupiti autobus, nego ko će da ga vozi?

Međutim, nije sve tako crno. Turizam je tokom prošle godine imao značajnu ulogu, pa se dosta prevoznika odlučilo kupiti i novije autobuse kako bi se zadovoljile kako same grupe, tako i agencije koje ih unajmljuju, a iduća godina bi trebala da bude još bolja u ovom segmentu. Problem vozača se pokušava nadoknaditi prekvalifikacijom i omogućavanjem polaganja D kategorije direktno sa B. Također, hvale vrijedno je i ponovno pokretanje nekadašnjeg giganta Livno bus koji će sigurno imati dobar odjek i naći svoj dio tržišta. Dobro smo procjenili početkom godine, da bi u 2018. godini mogli imati preko 400 vozila koja će po prvi put biti registrovana u BiH, a za 2019. godinu predviđamo da će konačan broj prebaciti 450 vozila.

Mi ćemo i dalje biti tu; pratićemo i dalje sve promjene, prinove, informacije i statistike!

Evo kako je to izgledali po kvartalima:

BHBus Info: Najlošiji početak godine po broju uvezenih autobusa

BHBus Info: Drugi kvartal u BiH sa čak 147 autobusa!

BHBus Info: Veliki pad novoregistrovanih vozila u odnosu na prošli kvartal