Naslovnica BHBus Info BHBus Info: Zašto su autobusi u Londonu crveni i zašto dvospratni?

BHBus Info: Zašto su autobusi u Londonu crveni i zašto dvospratni?

266
0
PODIJELI

Jeste li se ikada zapitali zašto su autobusi u Londonu crveni ili odakle je došla ideja za dvospratni autobus? Donosimo vam fascinantnu historiju koja stoji iza najpoznatijog gradskog autobusa na svijetu.

Crveni Routemaster autobus se prvi put pojavio na ulicama Londona sredinom 1950-ih i brzo je postao dio identiteta grada. Pola stoljeća su davali određenu neformalnost gradskom životu, zahvaljujući zadnjoj platformi koja je omogućavala putnicima da lagano ulaze i izlaze (hop on/hop off). Routemaster je bio vrhunski dizajn Douglasa Scotta, čiji je jedini značajan prethodni rad bio must-have gornje srednje klase – AGA električna peć. Dok je radio na Routemasteru, uzeo je nešto i od svoje električne peći, a to je da treba da bude dostupan za svakog, za široke narodne mase.

Unutrašnjost je bila raskošnija i udobnija od prosječnog porodičnog automobila tog doba i vozilo je imalo sve moderne komponente tog vremena – servo volan, komforna sjedišta i pristojna ventilacija. Vožnja autobusom je odjednom postala posebna. Putnici su bili nagrađeni neuporedivim pogledom na glavni grad sa gornjeg sprata, bilo da prolazite pored lavova na Trafalgarskom trgu linijom 9 ili da se vozite slikovitom linijom 15 da uživate u veličanstvenoj katedrali sv. Pavla. I danas možete uživati ​​u ovoj liniji, doduše izmjenjenoj u 15H, uprkos činjenici da je Routemaster izbačen iz upotrebe 2005. godine, skoro pola stoljeća nakon debija 1956. godine.

Iako popularan, klasični Routemaster je dobio novi “London look” od dizajnera Thomasa Heatherwicka, poznatog po dizajnu olimpijskog kotla za olimpijski plamen za Londonske igre 2012. godine. Novi Routemaster je predstavljen 2011. godine, a Heatherwick je želio da vrati „veličanstvenost“ i „dostojansto“ vožnje autobusom. Heatherwickov Routemaster je odao počast Scottovoj nostalgičnoj platformi, koja je uključivala lagano ukrcavanje i iskrcavanje putnika, svjetlucave ovalne prozore i unutrašnjost izrađene u psihodeličnim vrtuljcima crvene i zlatne boje.

Međutim, dvospratni autobus nije londonski izum. Ukraden je od jednog Parižanina koji je u 19. stoljeću napravio dvospratno vozilo s konjskom vučom, poznato kao omnibus. Proizvođač autobusa George Shillibeer vratio je ideju nazad u glavni grad Engleske 1829. godine, uspostavljajući prvu londonsku autobusku liniju između Paddingtona i Banke. Putovanje autobusom postalo je društvena prilika kao i novi način da se stigne od tačle A do tačke B, ali to je bila i prilika za socijalizaciju i da se uhvate najnoviji tračevi. “Na uglađenim putevima ljudi često postaju pripovjedači i pričaju duge priče”, kazao je Charles Dickens.

Autobus je brzo postao popularano prevozno sredstvo među stanovnicima Londona dvadesetih godina prošlog stoljeća, pa se na ulicama ubrzo našao veliki broj autobusa raznih konkurentskih kompanija. To je ponukalo najvećeg prevoznika u Londonu, General Omnibus Company, da svoje autobuse oboji kultnom karmin crvenom bojom kako bi se izdvojio od konkurencije.

Skoro vijek kasnije, londonske gužve i dalje se uveliko oslanjaju na crvenu flotu, sa više od 2 milijarde putnika koji preferiraju da se voze autobusom preko grada, pokušavajući izbjeći velike gužve i na vrijeme stići na svoje odredište. Pored osnovne funkcije – prevoza putnika, londonski crveni dvospratni autobusi nastavlja i dalje da pruža dodatni šmek, jedinstven samo Londonu – sjedenje na spratu Routemastera, koji će uvijek biti najbolji način da se vide znamenitosti Londona.