Naslovnica BHBus Info BHBus Info: Po broju uvezenih autobusa, 2019. godina jako loša

BHBus Info: Po broju uvezenih autobusa, 2019. godina jako loša

1386
0
PODIJELI

Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH, objavljuje redovno i detaljno podatke o vozilima koja su prvi put registrovana u BiH. Nakon što smo radili statistički pregled autobusa koji su registrovani u BiH po prvi put za prva tri kvartala, priču za 2019. godinu završavamo ovdje. Ekipa Portala BHBus je izdvojila sve autobuse koji su prvi put registrovani u BiH za period oktobar – decembar 2019. godine. Veliki broj ovih autobusa smo i sami popratili što informacijama što slikama na forumu u temi Prinove u firmama.

OKTOBAR
U periodu 01.10. – 31.10.2019. u BiH je samo 19 autobusa. Najviše vozila je stiglo u Banja Luku – 4, a s obzirom da su ubilježene i dvije registracije na MUP RS, koji je također u Banja Luci možemo reći da je ovaj grad ubilježio ukupno 6 vozila. Od ostalih gradova se istaklo jedino još Pale sa dva vozila. Od 19 vozila izdvaja se MAN sa pet vozila, a prati ga Mercedes sa četiri, dok su PAZ i GAZ zabilježili po tri vozila. Što se tiče Euro normi koja pristigla vozila ispunjavaju, najviše je bilo vozila sa Euro 5/EEV motorima – devet, čime je nastavljen dobar trend uslijed zakonskih regulativa. Vozila sa Euro 4 motorom je bilo sedam, a sa Euro 3 samo dva. Brine podatak da je samo jedno vozilo imalo motor koji ispunjava Euro 6 norme. Ovo znači da su u BiH stizali autobusi koji imaju godinu proizvodnje od 2001. do 2019. godine. Posebno se izdvaja 2019. godina sa šest vozila. Zahvaljujući ruskoj kombinaciji GAZ i PAZ, zabilježena je registracija šest novih vozila. Oktobar će ostati zapamćen i po tome što je Hare tours iz Sarajeva obogatio svoj vozni park sa ukupno četvrtim Citylinerom nove generacije.

NOVEMBAR
U periodu 01.11. – 30.11.2019. broj pristiglih vozila je čak i pao u odnosu na prošli mjesec pa je ubilježeno svega 16 vozila sa prvom registracijom. Prednjači Livno sa pet vozila, a prate ga Sarajevo i Grude sa po dva. MAN je ponovo bio najbolji sa šest vozila, a zahvaljujući kombi vozilima prate ga Iveco sa tri i Ford sa dva vozila. Kada govorimo o Euro normi, najviše – sedam – vozila je bilo sa Euro 4 normom, a prate Euro 5/EEV sa šest vozila. Vozila sa Euro 6 motorima je bilo samo dva, a sa Euro 3 jedno. Ovo znači da su u BiH stizali autobusi koji imaju godinu proizvodnje od 2001. do 2015. godine, a najbrojnija su bila vozila koja su proizvedena u 2006. godini – njih pet. Tokom novembra nismo imali ni jedno registrovano novo vozilo. Osim po tome, ovaj mjesec ćemo zapamtiti i po crvenom maglajskom Kralju – troosovinskom Citylineru u redovima kompanije Sjaj.
DECEMBAR
Za period 01.12. – 31.12.2019 se mogao očekivati povećan broj vozila zbog praznika, što se i desilo pa je stiglo ukupno 30 autobusa. Najviše vozila je stiglo u Sarajevo – 12, a  istakli su se jop Banja Luka sa tri i Prijedor te Vitez sa po dva vozila. MAN je nastavio dominirati i po treći mesec uzastopno. Bio je ubjedljiv sa 13 vozila, dok najbliži iza su bili Mercedes i Setra sa šest tj. četiri vozila. Što se tiče Euro normi 19 vozila je bilo sa Euro 5/EEV, šest sa Euro 4, a četiri sa Euro 6 motorima. Samo jedno vozilo je bilo sa Euro 3 motorom i nadamo se da ćemo ovaj segment od iduće godine izbaciti skroz i da ćemo biti sa minimalno Euro 4 normom. Ovo ujedno znači da su u BiH tokom decembra prvi put registrovana vozila koja su se proizvodila u rasponu od 2003. do 2019. godine. Tokom ovog mjeseca su u BiH registrovana četiri nova autobusa i to po jedan Mercedes Tourismo, Setra 515 HD, Otokar Sultan Maxi i Mercedes Sprinter. Kraj godine je zaista bio spektakularan, ali smo se odlučili kao highlight ovog mjeseca ostaviti dolazak prve nove Setre 515 HD u BiH i to u kompaniju Farre tours iz Sarajeva.

Za ovaj zadnji kvartal možemo reći da je prilično podbacio sa  65 vozila. Usporedbe radi 2016. godine u ovo doba je stiglo 80 autobusa, 2017. – 109, a prošle godine 89 autobusa. Ako poredimo ovaj kvartal sa prva tri ove godine, ponovo je u dosta lošiji prosjeku (Q1 – 94 vozila, Q2 – 116 vozila, Q3 – 106). Pozitivno je što vidimo napredak u Euro normama gdje se Euro 5/EEV i Euro 6 polako dižu i popravljaju statistiku, dok istovremeno Euro 3 opada. Nastavljen je trend kupovine vozila sa pogonom na LPG plin. Što se tiče novih vozila, u odnosu na Q1 = 9 vozila, Q2 = 19 vozila i Q3 = 13, ovaj kvartal je ponovo prilično loš sa samo 10 novih vozila.

Zbirna statistika za treći kvartal:


Neke od prinova možete pogledati u našoj galeriji:

Ono što se ističe u zbirnom pregledu je činjenica da je 2019. godina de facto bila najlošija godina otkad pratimo ovu statistiku. U Bosnu i Hercegovinu je stiglo samo 381 vozilo M2 i M3 kategorije u 2019. godini. Od toga broja je 51 novo vozilo što čini otprilike 13,5% ukupnog broja pristiglih vozila. Prosjek je zaista slab, što je začuđuje nakon dobrog početka godine, ali ako uporedimo ukupan broj pristiglih vozila po godinama, vidimo i ogromnu razliku:
– 2016: 385 vozila
– 2017: 430 vozila
– 2018: 410 vozila
– 2019: 381 vozilo

Kada govorimo o gradovima najviše vozila tradicionalno stiže u Sarajevo, Tuzlu, Banja Luku. Dobre rezultate su zabilježili i Livno, Zvornik te Kotor Varoš. Očekivano – MAN i Mercedes su cijele godine vodili veliku borbu, a sveto četvorku su zaokružili standardno Setra i Neoplan. U poretku proizvođača vrijedi spomnuti još i Temsu te zahvaljujući kombi vozilima i Volkswagen i Iveco. Dobre rezultate je postigao i ruski triling GAZ-MAZ-PAZ te na njih svakako vrijedi obratiti pažnju u 2020. godini. Kada smo spomenuli kombi vozilima, svakako je i ove godine Mercedes Sprinter bio suvereni vladar u segmentu vozila do 20 sjedišta.

Prosječna starost vozila je nešto što nas treba ipak zabrinuti. Naime, statistika pokazuje da je najviše uvezenih vozila onih koja imaju Euro 3 motore i prva dva kvartala su apsolutno pripala tim vozilima. Tek treći kvartal je donio neznatnu prednost vozila sa Euro 4 normom,  da bi sa ovim zadnjim stvari došle na svoje (najviše vozila sa Euro 5/EEV normom). Kao što smo spomenuli i ranije, uvođenjem zakona o zabrani uvoza autobusa sa Euro 3 normom, nadamo se da ćemo u 2020. godini u statistici imati samo stavke Euro 4 i više u ovom segmentu. Nedostatak bilo kakvih poticaja za kupovinu novih vozila i dalje ostaje problem. Pozitivno je i što se uvode vozila na CNG i LPG pogon, a počinju se nekako stidljivo javljati i priče o električnim vozilima, kako privatnim tako i u javnom prevozu. Međutim, relano – daleko smo još od toga.

Na kraju možemo reći da smo dobro podbacili u našim procjenama prošle godine (predvidjeli 450 vozila) i da ipak ne možemo biti zadovoljni sa brojem vozila koja su ušla u BiH. Uprkos tome bilo je tu nekih zaista sjajnih prinova i premijera. Problemi u gradskom segmentu su se nastavili i u 2019. godini, prije svega u Sarajevu i Zenici koji imaju ogromne probleme i nadamo se da će biti napravljen pozitivan pomak tokom 2020. godine. Tuzla je stala sa obnovom flote, mada se spominje neka priča o kupovini 100 polovnih CNG autobusa, dok Mostar zbog političke situacije ne može ni naprijed ni nazad u sferi gradskog prevoza i obnove vozila. Jedina koja nešto radi i radi to odlično je Banja Luka. Svi prevoznici su se značajno obnovili i smanjili prosjek starosti vozila, a kako vidimo po uvodnim mjesecima 2020. godine taj trend se nastavlja.

Flix Bus, nakon 2018., razočarao je i tokom 2019. Godine, jer iako je povećao broj linija prema i iz BiH, ostao je i dalje na dva partnera u BiH od kojih je samo jedan obnovio vozni park za potrebe Flix busa. Kako je sve kod nas vezano za politiku moramo istaći da je zbog političke, socijalne i životne sigurnosti veliki broj građana se odlučio da napusti našu zemlju i ode u razne zemlje EU, tako da je potencijalni broj putnika unutar BiH drastično opao. To je dovelo do problema i radne snage, prije svega vozača tako da smo se našli u začaranom krugu. Nema putnika, nema sredstava za nabavku novih vozila, ako se šta i nabavi nema ko da vozi i idemo iz početka…   Turizam je tokom prošle godine bio svjetla tačka, pa se zahvaljujući tome dosta prevoznika “ponovilo”, ali sva predviđanja za 2020. godinu su pala u vodu krajem 2019. pošto se pojava Korona virusa jako negativno odrazila na ovu sferu prevoza, pa je već sad jasno da će iduća godina biti jako jako loša za prevoznike koji rade uglavnom u turizmu. Šta više, pogubna za mnoge manje kompanije. Uzevši u obzir ove sve faktore i činjenicu da smo pogriješili u procjeni broja vozila za prošlu godinu, možemo reći da će se zadržavanje broja od 350-380 uvezenih M2 i M3 vozila za 2020. godinu biti jako dobar rezultat. Sve preko toga biće odličan bonus!

Mi ćemo i dalje biti tu; pratićemo i dalje sve promjene, prinove, informacije i statistike!

Evo kako je to izgledali po kvartalima:
BHBus Info: Skroman početak godine po broju uvezenih autobusa
BHBus Info: Povećan broj uvezenih autobusa u drugom kvartalu
BHBus Info: Neznatan pad prvo-registrovanih autobusa u BiH