Naslovnica Ekskluzivno BHBus u posjeti Agrokomercu iz Velike Kladuše

BHBus u posjeti Agrokomercu iz Velike Kladuše

993
0
PODIJELI

Nakon dužeg vremena aktivni smo ponovo i na portalu. S tim u vezi, prvi članak poslije duže pauze predstavlja pravu poslasticu za sve ljubitelje autobusa, posebno domaće proizvodnje. Dobra volja i par kontakata bilo je dovoljno da naš član Marko Šipka iz Banja Luke realizuje posjetu nekadašnjem privrednom gigantu zvanom Agrokomerc iz Velike Kladuše. Ostatak teksta prenosimo uz male izmjene. Uživajte!

Podstaknut jednim videom na koji sam slučajno nabasao, a svjestan da će jednom doći dan kad ti autobusi više neće biti na placu gdje sam ih slikao i da isti sve više i više propadaju, riješih da se povežem sa ljudima koji su upućeni u stanje firme i nakon kraćeg premišljanja se 25.6. uputih na “turu” od nekih 370 km u oba pravca.
Agrokomerc je firma osnovana 1969. godine sa sjedištem u Velikoj Kladuši. Imali su pogone i u (tadašnjoj SR) Hrvatskoj. Bavili su se prehrambenom industrijom, bili su jedan od glavnih snabdjevača JNA i NATO-a i taj podatak govori dovoljno o ozbiljnosti i reputaciji kakvu je ova firma imala. U zlatno doba firma je imala oko 13.000 zaposlenih. Početak 21. vijeka je vrijeme kad u svijetu sve ide na bolje, a na Balkanu je sve gore i gore, pa tako nije bio pošteđen ni Agrokomerc. Par reorganizacija i loša privatizacija doveli su do toga da je danas proizvodnja na izdisaju, ali prema riječima čovjeka s kojim sam pričao, sektor prevoza i turizma nije propao posredstvom loše privatizacije nego je to krenulo nešto ranije.

Osim proizvodnje, bavili su se prevozom tereta, prevozom putnika i turizmom. Samo servis je imao 300 zaposlenih i radilo se u tri smjene. Imali su oko 450 voznih jedinica (solo kamioni, šleperi, prikoličari i autobusi). Od linija radili lokalne linije po Unsko-Sanskon kantonu uključujući V. Kladuša – Bihać, te dvije međugradske linije i to V. Kladuša – Tuzla i V. Kladuša – Sarajevo. Njihovi turistički autobusi su se mogli vidjeti širom Jugoslavije i Evrope, na ekskurzijama i VIP vožnjama. Autobusi su bili domaće proizvodnje – TAM, Dubrava, Sanos i poneka Avtomontaža iz Ljubljane. Iako su kružile informacije da je u kompaniji bio i jedan Neoplan, daljim istraživanjem dobili smo informaciju da to nije tačno.Prizor na ulazu djeluje nekako tužno. Portirnica, upravna zgrada, hale za remont i održavanje vozila dugačke više desetina metara, veliki plac na kojem se vide ostaci iscrtanih parking mjesta govore mnogo toga i može se zamisliti duh tog vremena i kako su radnici cirkulisali unutar firme i vozila koja su kroz kapiju izlazila na svoje radne zadatke. Malo dalje iza ćoška 10 polurashodovanih autobusa i dva kamiona koji propadaju i žalosno je da ni jedan autobus bilo koje marke nije sačuvan u svrhu eksponata. Takođe, prema riječima upućenih, ni jedan autobus nije prodat nekoj drugoj firmi nego su sva vozila pozavršavala na otpadu.

Ovako ćemo hronološki kako su parkirani i ukratko predstaviti „ekipu“ koju je Marko zatekao, a na dnu članka se nalazi velika galerija u kojoj možete pogledati sve detalje svih vozila.

Prvi bus u nizu je TAM 260A116P
Zatim dolazimo do Dubrave D1426 V, ona je u VIP izdanju, ima 38 sjedišta. Vozila je grupe i imućne pojedince.

Treći u nizu je TAM 190A11 koji je rađen u tadašnjoj Autokaroseriji. On je bio zaključan pa nisam mogao ući detaljno ga poslikati. Izvinjavam se što sam ga, kao i još neke buseve, prilikom slikanja “sasjekao” sa donjih i gornjih strana.
Prigradski TAM 190A109 L iz Avtomontaže.
Još jedna Dubrava D142x i još jedan bus koji je bio zaključan
Gradske skraćene MAN Avtomontaže ex. LPP Ljubljana su nabavili nakon 1995. godine, a 1996. su se prestali baviti turizmom. Naknadno smo saznali da je bilo deset Avtomontaži SG 220, neke su skraćene, a neke su ostale u zglobnoj varijanti.
Dubrava D1427. Stvarno žalosno, pojedini materijali i dan danas nakon 30 godina odavaju ustisak kvaliteta i činilo se da im nema podera
Još jedna skraćena Avtomontaža ex. LPP, na placu su ostale ukupno tri
Dubrava D4420 R14
Te još jedna Avtomontaža, rashodovana i izdvojena od ostalih autobusa

Danas Agrokomerc posluje u okviru domaćeg prehrambenog giganta AS Holding iz Tešnja, dok su ostale hale i placevi date u zakup privatnim zanatlijama, kompanijama i skladištarima.

Kao što smo najavili, u nastavku možete uživati u velikoj fotogaleriji od skoro 100 slika:

Tekst i slike: Marko Šipka