10
« u: 06 04, 2020, 21:16:14 poslijepodne »
Da napisem jos nesto o firmi Gras iz Istocnog Sarajeva..Vjerovatno cu nesto zaboraviti u procesu pa cu dopuniti ako se sjetim.
1996. su dobili nekoliko autobusa Fiat (ne znam kojeg karoseriste) kao dio humanitarne pomoci RS-u od strane Italije.Zapravo radilo se o tome da su u to doba poceli dolaziti niskopodni moderniji autobusi Cityclass,pa su legendarne starudije poslali u (bivse) komunisticke zemlje kao sto su BIH,Srbija,Kuba,Eritreja,Albanija,Gruzija itd.Od preko 100 doniranih 1-2 se jos kotrlja po Asmari.U Grasu su se zadrzali kratko,mozda 2-3 godine,zbog nedostatka dijelova i neznanja majstora.Vozili uglavnom za Kasindo i Vojkovice.
Pocetkom 2000-tih su nabavljali svasta,od Magirusa do Mercedesa.U to doba su dobili i 303-ce koje ce dosta dugo raditi.Dobili su i bijelog Magirusa R81,sa crvenim velur sjedistima,koji se ubrzo zapalio i potpuno izgorio na nekoj nedjunarodnoj liniji.Takodjer je dosla crveno-bijela Volvo Arna.Bio je izuzetno trom ali izdrzljiv bus.Na njemu su se praksali mladji vozaci koji su se zalili da voze tenk,a ne bus.Ona je ostala negdje do 2008-9.
Odnekud su se pojavila i 2 Sanosa S415 turisticka,jedan bijeli i jedan azurnoplavi.Bijeli je vozio medjunarodne linije i za Brcko,a plavi uglavnom za Focu,Trebinje i kasnije Trnovo.Znam da je imao nekakve velike televizore unutra koji su uvijek visili nad glavom putnika.Ostali su do samog kraja firme.
Imali su i 2 303-ke,bijelu i bež.Druga je prije vozila za Brcko pa su je prebacili na lokal kad se pocela raspadati.Sjecam se da je pred kraj imala razbijenu sajbu na vise mjesta i nije imala brisac.
Imali su i standardnu staru gardu,crvenog Sanosa S-200 (sjecam ga se kao nrashodovanog) i ostale ex-yu buseve.Najvise se sjecam ex-CTS Sanosa koji je 4-5 godina svaki dan vozio za Kasindo.Vozio ga je uvijek isti vozac koji i danas vozi istu liniju za CTS IS.Unutra je imao sivo-crveni stof i nekakve natpise na poljskom(valjda bio izvozna varijanta).Bio je jos jedan Sanos,isto ex-CTS,sa klupama unutra.Taj je vozio za Mokro i Vucju Luku.Imali su i smedjeg TAM-a,koji se kasnije pojavio,i imao nekakve odvratne ljubicaste motive unutra.Ostao je do samog kraja.Dubrava se ne sjecam.
2011. sam jednom vidio i nekakvog Dafa,valjda je prije toga bio na Romaniji pa ga nisam nikad vidio.
Imali su i hrpu nekakvih Tamovih kombija koji su vozili djecu iz sela u skolu.Zadnji bus im je bio Iveco Thesi kojeg su prodali u Mrkonjic Ekspres.
Garaza im se nalazila tamo gdje je sad zgrada,kod biblioteke.Vide se jos ostaci tehnickog pregleda gdje sad Kondor parkira buseve.Uglavnom garaza im je bila neogradjena i u sklopu hale im se nalazila komercijala,gdje bi se uzimali kuponi.Oko hale su bili nabacani rashodovani busevi.
Nazalost,od gasenja firme gradski tj. seoski prevoz je otisao totalno do vraga jer CTS vise ne vozi nego sto vozi,a vikendom jedan bus istovremeno vozi i za Kasindo,Tilavu, i Vojkovice pa se nikad ne hna kad i hoce li doci.Takodjer CTS je nakon gasenja Grasa odnekud dovukao svoje raspale kombije,koji su bili 10x gori od najgoreg Grasovog busa.Dok je GRAS IS vozio,znalo se da bus radi od 06 do 19 i nedeljom do 16.Paralelno s njima postojao je privatnik sa Pala “Atina”,koji je liniju prodao Autohercu prije 8-9 godina.Imam negdje stare iskaznice,kupone itd. pa kad nadjem postavim.